Rulment axial este un fel de rulment de rulare. Desi permit rotatia intre parti similara altor rulmenti, rulmentii axiali sunt proiectati in primul rand pentru a suporta sarcini axiale. Rulmentul de tractiune axiala ajuta la reducerea frecarii si la a face fata presiunii, permitand in acelasi timp miscarea de rotatie sau liniara intre diferitele parti ale masinilor si alte utilaje.
Contactul metal-metal va genera multa frecare si stres in metal. Aceasta frecare creste de obicei uzura prematura a metalului, determinand in acelasi timp degradarea lenta. Functia principala a rulmentilor axiali este de a reduce aceasta frecare, astfel incat piesele metalice sa poata functiona fara probleme, extinzand astfel durabilitatea acestora. Un rulment axial are mai multe tipuri de utilizari insa cele de mai jos sunt cele mai comune.
Tipuri si utilizari ale unui rulment axial
Exista mai multe tipuri de rulmenti axiali. Rulmentii axiali cu bile sunt o varietate in acest sens. Este format din rulmenti cu bile sprijiniti intr-un inel. Acesti rulmenti sunt utilizati in aplicatii cu tractiune joasa, cu sarcini axiale mici.
Rulmentul axial cilindric este un alt tip. Acest soi include mici role cilindrice dispuse plat. In acest tip, axa rolei este indreptata catre axa rulmentului. Ambele ofera o capacitate de transport excelenta si sunt accesibile.
Singura problema cu rulmentii axiali cu role cilindrice este ca acestia tind sa se uzeze mai repede din cauza diferentelor de viteza radiala si de frecare (de obicei mai mari decat rulmentii cu bile).
Rulmentii cu role conice sunt un alt tip de rulment axial. Acest tip este format din role mici, astfel incat toti arborii rolelor converg intr-un anumit punct pe arborele rulmentului. Acest tip de rulment este utilizat pe scara larga in aplicatiile auto pentru a sustine rotile unor vehicule specifice.
Rulmentii axiali cu role conice sunt utilizati in perechi, astfel incat sa poata acomoda tractiunea axiala in orice directie. Cu cat suprafata de contact a acestor rulmenti este mai mare, cu atat sarcina de tractiune pe care o pot suporta este mai mare. Factorul negativ este ca costurile lor de productie sunt destul de mari.
Rulmentii sferici cu role sunt diversi alti rulmenti axiali. Folosesc role sferice asimetrice. Tamburul functioneaza intr-o masina de spalat interioara cu canal de rulare. Acesti rulmenti pot rezista la sarcini radiale si axiale si dezalinierea arborelui. Acestea ofera cea mai mare densitate de sarcina nominala dintre toate rulmentii axiali. Poti gasi mai multe tipuri de rulmenti online pentru a rezolva toate proiectele.
Rulmentii se gasesc intr-o varietate de piese de masini si echipamente. Constand dintr-o cusca, cursa interioara, cursa exterioara si un set de bile, acestea sunt concepute pentru a reduce frecarea. Rulmentii literalmente „suporta” forta unei piese pe masura ce piesa se misca. In timp ce majoritatea rulmentilor au un design similar, totusi, unii dintre ei sunt radiali, in timp ce altii sunt impingati.
Rulmentii radiali sunt proiectati special pentru a suporta o sarcina radiala. O sarcina radiala este o forta care apare perpendicular pe un arbore care se roteste. Motoarele, de exemplu, au de obicei un arbore rotativ. La unul sau ambele capete ale arborelui rotativ, puteti descoperi un rulment radial. Rulmentii radiali sunt rulmenti pe baza de bile care suporta o sarcina radiala.